نحوه استفاده از محصولات

همه چیز در مورد باتری خودرو

همه چیز در مورد باتری خودرو
باتری خودرو نیروی حیاتی وسیله نقلیه شما، قلب خودرو و روح سایر قطعات مکانیکی است. همه چیز را از پمپ بنزین گرفته تا چراغ‌های جلو نیرو می‌دهد. احتمالاً به طور تصادفی با این مقاله برخورد کرده اید زیرا به مشکلی در باتری ماشین خود مشکوک هستید یا اخیراً باتری خودرو شما دچار مشکل شده است یا می خواهید از چنین موقعیت هایی در آینده جلوگیری کنید. در حالی که دلایل زیادی برای خراب شدن باتری خودرو وجود دارد، کمی دانش اولیه در مورد اینکه باتری ماشین شما چگونه کار می کند و در صورت از کار افتادن چه کارهایی باید انجام بدهید، می تواند به شما در حل مشکل باتری در کوتاه ترین زمان ممکن کمک کند. پس در ادامه با ما باشید تا همه چیز را در مورد باتری خودرو را یاد بگیرید.

وظیفه باتری خودرو چیست؟

راه اندازی – وقتی سوئیچ خود را در استارت قرار می دهید و آن را نیم چرخش می دهید تا روشن شود، باتری ماشین شما این امکان را فراهم می کند. می‌توانید دریچه‌های هوای خود را روشن کنید، چراغ‌های داخلی را روشن کنید، چراغ‌های داشبورد را بررسی کنید یا به رادیو گوش دهید بدون اینکه مجبور باشید موتور را به لطف باتری خود روشن کنید. اگر هر یک از این کارها را برای مدت طولانی بدون موتور روشن انجام می دهید، مراقب باشید، زیرا به زودی شارژتان تمام می شود!
روشنایی – چراغ های داخلی، نشانگرها و البته چراغ های جلو و اصلی شما مستقیماً از باتری خارج می شوند. این بدان معناست که شما همچنان می توانید در حالی که در حالت پارک هستید با موتور خاموش ببینید احتراق – موتورهای خودرو فقط خود به خود روشن نمی شوند و برای راه اندازی به برق نیاز دارند. باتری ها الکتریسیته را به شمع ها یا المنت های گرمایشی می دهند، بیت هایی که سوخت موتور شما را روشن می کنند و باعث کارکرد آن می شوند.
همه چیز در مورد باتری خودرو

باتری خودرو چگونه کار می کند؟

درست مانند باتری های معمولی، باتری های خودرو از یک واکنش شیمیایی برای تولید برق مورد نیاز برای روشن کردن چراغ ها یا روشن کردن موتور استفاده می کنند. هنگامی که سوئیچ در احتراق نیم‌چرخ می ‌شود، واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و الکتریسیته آزاد شده به سیستم‌های خودرو به باتری وارد می‌شود. با گذشت زمان، باتری شارژ خود را از دست می دهد، اما خوشبختانه واکنش می تواند معکوس شود، و اجازه می دهد انرژی در باتری ذخیره شود و برای دفعه بعدی که موتور نیاز به راه اندازی دارد، ذخیره شود. این به عنوان “شارژ” باتری شناخته می شود.

انواع باتری خودرو

در ادامه به معرفی انواع باتری خودرو خواهیم پرداخت. باتری های لیتیوم یونی (Li-ion) باتری‌های لیتیوم یونی در سال‌های اخیر برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی و هیبریدی محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. باتری‌های لیتیوم یون که با ظرفیت و کارایی برتر مهندسی شده‌اند، دارای طراحی سلول ثانویه (قابل شارژ) هستند. در مقایسه با سایر باتری‌های خودرو، وزن آن‌ها سبک‌تر بوده و نیاز به نگهداری کمی دارند. باتری‌های لیتیوم یون ظرفیت ذخیره‌سازی شارژ بالایی دارند و خود تخلیه کمتری دارند. و به طور متوسط می توانند حدود سه تا چهار سال دوام بیاورند.

باتری های سرب اسیدی

نوع باتری قابل شارژ، باتری های سرب اسیدی در طیف گسترده ای از ظرفیت ها و اندازه ها با قیمت پایین باتری خودرو در دسترس هستند. این باتری ها با طراحی سلول باتری اولیه عرضه می شوند. در حالی که ظرفیت ذخیره سازی آنها با مقدار الکترولیت و اندازه صفحات باتری موجود در داخل باتری تعیین می شود. همچنین در بین انواع مختلف باتری، باتری های سرب اسیدی کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری را دارند.

باتری های سرب اسیدی تنظیم شده با شیر (VRLA)

در طراحی VRLA ها باتری های سرب اسیدی بسیار پیشرفته هستند. آنها به طور خاص طراحی شده اند که تعمیر و نگهداری پایینی داشته باشند، هنگام وارونگی یا کج شدن به سمت بالا نریزند و نیازی به اضافه کردن منظم آب به سلول های باتری ندارند.

باتری های راه اندازی، روشنایی و احتراق (SLI)

اکثر خودروهایی که این روزها تولید می شوند مجهز به باتری های SLI هستند – نوعی باتری سرب اسیدی قابل شارژ که نیرو را در فواصل کوتاه برای راه اندازی موتور ارائه می کند. SLI ها در سیستم شارژ خودرو نصب می شوند، بنابراین هر زمان که خودرو در حال کار است، چرخه های کوتاه شارژ و دشارژ را تجربه می کنند. سیستم‌های الکترونیکی خودرو مانند رادیو، چراغ‌ها، سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و گرمایش/سرمایش و غیره نیز توسط باتری SLI تغذیه می‌شوند.

باتری های سلول مرطوب

باتری‌های سلولی مرطوب به عنوان باتری‌های غرقابی نیز شناخته می‌شوند، زیرا دارای «الکترولیت» مایع هستند. آنها اغلب به عنوان باتری های ثانویه قابل شارژ استفاده می شوند که پس از روشن شدن خودرو توسط دینام خودرو شارژ می شوند. با تعمیر و نگهداری منظم، باتری‌های سلولی مرطوب می‌توانند تعداد چرخه‌های شارژ-دشارژ را برای طول عمر طولانی‌تر داشته باشند.

تعمیر و نگهداری باتری خودرو

درست مانند رانندگی بدون دقت تایرها و ترمزهای شما را فرسوده می کند، رانندگی بدون مراقبت از باتری باعث کاهش طول عمر آن می شود. برای اینکه باتری خود را در وضعیت خوبی نگه دارید و طول عمر عملکردی آن را افزایش دهید، از نکات زیر استفاده کنید تا حداکثر استفاده را از باتری ماشین خود ببرید.
نکته ۱: تعمیر و نگهداری خودرو در فرکانس توصیه شده می تواند از خسته کردن باتری موتور و سایر اجزای خودرو جلوگیری کند. نکته ۲: از روشن نگه داشتن چراغ ها یا تهویه مطبوع خود در زمان خاموش بودن خودرو خودداری کنید. آنها می توانند باتری شما را تخلیه کنند. نکته ۳: ماشین خود را مرتب برانید تا از خالی شدن باتری جلوگیری کنید. سفرهای کوتاه می تواند باتری شما را از بین ببرد زیرا ژنراتور آنقدر کار نمی کند که هر بار که ماشین روشن می شود باتری را به طور کامل شارژ کند. نکته ۴: باتری خود را بعد از رانندگی در جاده های پر دست انداز بررسی کنید. می تواند اتصالات خود را شل کند. نکته ۵: پایانه های باتری خود را عاری از خاک، گرد و غبار و شن نگه دارید. نکته ۶: از استفاده از باتری های سرب اسید یا لیتیوم یون در هوای سرد اجتناب کنید. . می تواند باتری های شما را منجمد کند و کناره جعبه را برآمده کند. نکته ۷: کمی وازلین روی پایانه های باتری برای جلوگیری از خوردگی بسیار مفید است.

باتری خودرو چقدر دوام می آورد؟

اگرچه باتری‌های خودرو در صورت نگهداری مناسب تا ۵ سال یا بیشتر دوام می‌آورند، اما اکثر باتری‌ها به طور متوسط بین ۳ تا ۵ سال استفاده روزمره فرسوده می‌شوند. با این حال، عادات رانندگی، نوع باتری، نام تجاری، آب و هوا و سفرهایی که انجام می‌دهید بر طول عمر باتری تأثیر می‌گذارد. اگر همیشه در شرایط ایده آل و بدون دما و رطوبت شدید رانندگی می کنید – اعتقاد بر این است که عمر باتری ماشین می تواند تا شش سال طول بکشد.

نکاتی که هنگام تعویض باتری خودرو باید بدانید

هنگامی که تصمیم به تعویض باتری ماشین خود گرفتید، عواملی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
اندازه گروه – هر وسیله نقلیه فقط با یک اندازه گروهی از باتری سازگار است. اندازه گروه موجود خود را با استفاده از برچسب آن بررسی کنید یا به کتابچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. تاریخ ساخت – بررسی تاریخ تولید برای جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی زودتر ضروری است. باتری جدیدی که خریداری می کنید نباید بیش از ۳ ماه از تاریخ ساخت قدیمی باشند. آمپرهای میل لنگ سرد CCA) – ) CCA باتری به آمپرهایی اطلاق می شود که می تواند به مدت ۳۰ ثانیه در دمای صفر درجه فارنهایت انرژی دهد. برای خودروهایی که در مناطق سردتر کار می‌کنند، داشتن رتبه CCA بالا ضروری است تا راه‌اندازی وسیله نقلیه کمتر چالش برانگیز باشد. نام تجاری – صدها شرکت وجود دارند که باتری خودرو را با نرخ ارزان تر تولید می کنند. اما این باتری ها پس از مدتی با خرابی و هزینه های بالای نگهداری مواجه می شوند. اطمینان حاصل کنید که باتری هایی از مارک های خوب خریداری می کنید که عمر طولانی دارند. گارانتی – اگر باتری خودروی شما به دلیل نقص تولید در مدت زمان معین از کار بیفتد، باتری‌های خودرو دارای تعویض رایگان و دوره ضمانت نسبتاً زیادی هستند. نصب – حتی اگر در حین تعویض باتری جدید مرتکب یک اشتباه شوید، ممکن است به خودرو آسیب وارد کنید. همیشه بهتر است برای نصب باتری ماشین جدید به یک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *